Σάββατο, 11 Ιουλίου 2015

ΚΡΙΣΝΑΜΟΥΡΤΙ: Η αίσθηση της ευτυχίας





·         Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι να ξεριζώσει εσωτερικά αλλά και εξωτερικά το φόβο που καταστρέφει την ανθρώπινη σκέψη, τις ανθρώπινες σχέσεις και την αγάπη. 20
·         Όταν πραγματικά μαθαίνεις, μαθαίνεις σε όλη σου τη ζωή και δεν υπάρχει κανένας συγκεκριμένος δάσκαλος από τον οποίο μαθαίνεις. Τότε τα πάντα είναι δάσκαλός σου: ένα νεκρό φύλλο, ένα πουλί που πετά, μια μυρωδιά, ένα δάκρυ, ο πλούσιος και ο φτωχός, κάποιος που κλαίει, το χαμόγελο μιας γυναίκας, η υπεροψία ενός ανθρώπου. 21
·         Όταν εσύ ο ίδιος δεν είσαι φιλόδοξος, δεν είσαι γαντζωμένος στην προσωπική σου ασφάλεια, τότε μόνο μπορείς να ανταποκριθείς στην πρόκληση και να δημιουργήσεις έναν καινούργιο κόσμο.
·         Να γιατί είναι πολύ σημαντικό να ανακαλύπτεις όσο είσαι νέος τι πραγματικά αγαπάς να κάνεις. Κι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να δημιουργηθεί μια καινούργια μορφή κοινωνίας. 23
·         Όταν δεν υπάρχει φόβος, υπάρχει αγάπη!
·         Χωρίς αγάπη δεν υπάρχει ελευθερία
·         Μόνο για κείνους που κατανοούν τις ψυχικές εξαρτήσεις τους και ξεκόβουν από αυτές και επομένως ξέρουν τι είναι αγάπη, μόνο για κείνους μπορεί να υπάρξει ελευθερία και μόνο εκείνοι θα μπορέσουν να φέρουν έναν καινούργιο πολιτισμό.39
·         Όταν ο νους παύει να συγκρίνει, να καταδικάζει, να αξιολογεί και επομένως είναι ικανός να βλέπει αυτό που είναι κάθε στιγμή χωρίς να θέλει να το αλλάξει, σ’ αυτήν ακριβώς την αντίληψη βρίσκεται το αιώνιο. 46
·         Υπάρχει ένα διαφορετικό είδος ντροπαλότητας που έχει πραγματικά σχέση με την τρυφερότητα κι αυτό  δεν σε κάνει αμήχανο. 47
·         Η ευτυχία είναι παράξενη. Έρχεται όταν δεν την αναζητάς. Όταν δεν κάνεις καμιά προσπάθεια για να είσαι ευτυχισμένος, τότε απροσδόκητα, μυστηριωδώς, εμφανίζεται η ευτυχία, που γεννιέται από την αγνότητα και την ομορφιά τού να υπάρχεις απλώς. 51
·         Η Αλήθεια δεν είναι κάτι που καταφέρνεις να φτάσεις. Η αλήθεια εμφανίζεται όταν ο νους σου και η καρδιά σου έχουν εξαγνιστεί από κάθε είδους αίσθηση πάλης και δεν προσπαθείς να γίνεις κάποιος. Η αλήθεια βρίσκεται εκεί, όταν ο νους είναι πολύ ήρεμος και ακούει προσεκτικά χωρίς χρονικούς περιορισμούς οτιδήποτε γίνεται γύρω του.
·         Η δημιουργικότητα έχει τις ρίζες της στην πρωτοβουλία, που γεννιέται μόνο όταν υπάρχει βαθιά το αίσθημα του ανικανοποίητου. 59
·         Να μην είσαι ένα κομπιούτερ που κάνει όσα το προγραμμάτισαν, αλλά ελεύθερος άνθρωπος που έχει ένα τραγούδι μέσα του και γι’ αυτό είναι ευτυχισμένος και δημιουργικός. 90
·         Η συνειδητοποίηση της ευτυχίας ή το κυνήγι της είναι το τέλος της. 94
·         Όσα συμβαίνουν στον κόσμο αποτελούν προβολή εκείνων που συμβαίνουν μέσα μας, η ανθρωπότητα είναι ό,τι είμαστε εμείς.
·         Αν αρχίσεις να ερευνάς, να ψάχνεις τα πάντα, να μαθαίνεις και να κατανοείς χωρίς φόβο, τότε τι χρειάζεται η πειθαρχία; Τότε η ίδια η κατανόηση επιβάλλει τη δική της αληθινή τάξη. 111
·         Πραγματική εξέγερση, αληθινή επανάσταση, είναι να ξεκόβεις από το μοντέλο και να ερευνάς έξω από αυτό. 114
·         Ο νους σας είναι η ανθρωπότητα και όταν το αντιληφθεί κανείς αυτό θα νιώσει μεγάλη συμπόνια και μέσα από αυτή την κατανόηση πηγάζει πολλή αγάπη και τότε θα ξέρεις, όταν βλέπεις κάτι που είναι ωραίο τι σημαίνει Ομορφιά. 116
·         Αν βρίσκεσαι πάντα σε ετοιμότητα, ανακαλύπτεις ξανά τα πάντα, κάθε στιγμή.
·         Αν μπορείς να βλέπεις τους ανθρώπους όπως είναι, καθαρά, χωρίς να έχεις κατασταλαγμένη άποψη, χωρίς να τους κρίνεις, τότε ό,τι βλέπεις θα είναι αληθινό. 122
·         Αν μπορεί κανείς να παρακολουθεί τα εμπόδια του νου του χωρίς καμιά επικριτική διάθεση, τότε ο νους μπορεί να πάει πέρα από αυτά. Κι αυτή ακριβώς  η κίνηση είναι κίνηση προς την αλήθεια. 132
·         Το να ζεις, δεν είναι αυτό το κακόγουστο, γεμάτο μετριότητα, πειθαρχημένο πράγμα που αποκαλούμε ζωή. Το να ζεις είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Έχει άφθονο πλούτο, συνεχείς αλλαγές κι όσο δεν κατανοούμε αυτή την αιώνια κίνηση, οι ζωές μας θα είναι καταδικασμένες να έχουν πολύ λίγη σημασία. 133
·         Αν μπορείς να δεις πίσω από όλο αυτό το κοινωνικό οικοδόμημα, το πολιτιστικό μοντέλο της συλλογικής θέλησης που ονομάζουμε πολιτισμό, αν μπορείς να το κατανοήσεις και να του ξεφύγεις, τότε ανακαλύπτεις ότι νιώθεις μια σιγουριά, η οποία δεν είναι μολυσμένη από την αίσθηση της «εγω-πεποίθησης». Είναι η σιγουριά της αθωότητας. Είναι αυτή που θα φέρει έναν καινούργιο πολιτισμό. 126
·         Είναι πολύ σημαντικό να δημιουργήσουμε μια τέτοια ατμόσφαιρα στο σχολείο, μια ατμόσφαιρα ελευθερίας, όπου θα υπάρχει αγάπη, η οποία θα κάνει τον καθένα να νιώθει τρομερή εμπιστοσύνη στον εαυτό του. Χωρίς αρμοδιότητες, αξιώματα, γόητρο, αίσθηση του είμαι επικεφαλής, σπουδαίος. 135
·         Ο αληθινός ρόλος της εκπαίδευσης είναι να είσαι ένα ζωντανό, ευαίσθητο πλάσμα που δεν φοβάται και δεν νιώθει σεβασμό για κάποιον λόγω της κοινωνικής του θέσης. 137
·         …διότι  η αγάπη μεταδίδεται! Δεν το ξέρετε;
·         Γιατί ο νους καλλιεργεί συνήθειες , γιατί είναι απρόσεκτος; Αν δίνεις προσοχή πλένοντας τα δόντια σου, τότε δεν είναι μια ρουτίνα. Ο νους θέλει να αποκοιμίζει τον εαυτό του μέσω κάποιας συνήθειας και μετά δε θέλει να τον ενοχλεί κανείς. Ο νους των περισσότερων ανθρώπων δουλεύει πάντα μέσα σε αυλάκια φτιαγμένα από συνήθειες και καθώς μεγαλώνουμε αυτό χειροτερεύει. Ο νους σου είναι φορτωμένος και σκυφτός από το ίδιο του το βάρος. Είσαι γέρος. 139
·         Όταν έχεις αποκτήσει κάποια συνήθεια, ο νους σου βρίσκεται ήδη στο δρόμο για το νεκροταφείο. 178
·          Όταν αγαπάς δεν υπάρχει ανάγκη για πειθαρχία. Η αγάπη φέρνει τη δική της δημιουργική κατανόηση, κι έτσι δεν υπάρχει αντίσταση, σύγκρουση. Ο άνθρωπος που αγαπά δεν κάνει ό,τι του αρέσει. Μόνο η αγάπη και όχι η πειθαρχία είναι που σε καθοδηγεί ώστε να κάνεις το σωστό. Εκείνο που φέρνει τάξη στον κόσμο είναι να αγαπάς και να αφήνεις την αγάπη να κάνει ό,τι θέλει. 147
·         Μόνο οι άνθρωποι που αγαπούν, που έχουν ζωντάνια και είναι ευτυχισμένοι  μπορούν να δημιουργήσουν έναν καινούργιο κόσμο και όχι οι πολιτικοί, ούτε οι μεταρρυθμιστές, ούτε οι λίγοι οι από ιδεολογία ανιδιοτελείς. 149
·         Όταν αντέχεις να μην υποκύπτεις στις κοινά αποδεκτές απαιτήσεις, τότε είσαι ένα ανεξάρτητο άτομο και η ζωή έρχεται να σε βοηθήσει. Ίσως να μη σ’ αρέσει η μορφή με την οποία έρχεται η βοήθεια, αλλά όταν προκαλείς τη ζωή αρχίζουν να συμβαίνουν διάφορα πράγματα. 167
·         Για ένα τέτοιο νου δεν υπάρχει θάνατος γιατί δεν υπάρχει η διαδικασία της συσσώρευσης που δημιουργεί τη συνήθεια, τη μίμηση και για το νου που συσσωρεύει υπάρχουν φθορά, θάνατος.  171
·         Μπορεί ο νους σας να σταματήσει να σκέφτεται με βάση ό,τι έχει συμβεί και ό,τι πρόκειται να συμβεί , που στην πραγματικότητα είναι προβολή εκείνων που έχουν συμβεί;
·         Η κοινωνία σε εμποδίζει να έχεις μια ατόφια επιθυμία, που εκφράζει όλο σου το είναι, που μπορεί να σε οδηγήσει σε επανάσταση. 174
·         Αν πραγματικά δεν θέλετε να ζηλεύετε και δείτε την αλήθεια για τη ζήλεια, όπως βλέπετε την αλήθεια του αυτοκινήτου που έρχεται καταπάνω σας, τότε παύετε να ζηλεύετε και τέρμα . 172
·          Τότε είσαι ένα πλάσμα με πραγματική νοημοσύνη, επειδή καταπιάνεσαι με «αυτό που είσαι» και δεν μιμείσαι «εκείνο που θα έπρεπε να είσαι». Αν είσαι κουτός και προσπαθείς  να γίνεις έξυπνος, θα γίνεις κι εσύ ένας από αυτούς που είναι αρκετά κουτοί μέσα στην εξυπνάδα τους. 176
·         Αν αφήσεις τη «δεξαμενή» που έχεις σκάψει για σένα και βγεις έξω από αυτή για να μπεις στο ποτάμι της ζωής, τότε η ζωή σε φροντίζει με έναν πολύ παράξενο τρόπο, γιατί τότε φροντίζεις εσύ τον εαυτό σου. Η ζωή  σε πάει εκεί όπου εκείνη πάει, επειδή είσαι μέρος της! 183
·         Η προσκόλληση στο γνωστό είναι αυτή που δημιουργεί το φόβο μέσα μας και όχι το άγνωστο. 184
·         Όταν κάνεις προσπάθεια να προσέξεις κάτι, στην πραγματικότητα αντιστέκεσαι σε αυτό, άρα ένα μέρος της ενέργειάς σου έχει ήδη  χαθεί με την αντίσταση αυτή. Ο νους περιορίζεται κάπου, αποκλείοντας καθετί άλλο. Αυτό ξέρουμε μόνο: είτε προσπαθούμε να πειθαρχήσουμε το νου μας,  ώστε να μην παρεκκλίνει, είτε τον αφήνουμε να περιπλανιέται από το ένα στο άλλο. Αν ο νους δεν είναι γεμάτος, δεν είναι διαρκώς απασχολημένος, ακούει το σκύλο, το τρένο, αλλά και αυτόν που μιλά, και έχει επίγνωση της σιωπής ανάμεσα στις λέξεις και της προκατάληψης του άλλου ή του ίδιου. Ακούει συνολικά, χωρίς διαίρεση, χωρίς διάσπαση. 191
·          Ξέρετε γιατί ακολουθείτε τα ιδανικά της κοινωνίας; Επειδή φοβόσαστε να είστε αυτό που είστε. 199
·         Μόνο μέσα σε έναν πολύ ήσυχο νου γεννιούνται σπουδαία πράγματα και ο ήσυχος νους δεν αποκτιέται με προσπάθεια, έλεγχο, πειθαρχία. 219
·          Το να είσαι ευαίσθητος σημαίνει ότι έχεις συναισθήματα για τους ανθρώπους ,για τα πουλιά ,για τα λουλούδια, για τα δέντρα, όχι επειδή είναι δικά σου, αλλά απλώς επειδή έχεις επίγνωση της εξαιρετικής Ομορφιάς των πραγμάτων. 235
·         Η μάθηση δεν είναι απλώς μια διαδικασία συσσώρευσης πληροφοριών, αλλά η ανακάλυψη του εκπληκτικού πλούτου που βρίσκεται πέρα από το πεδίο του νου και για το νου που κάνει αυτή την ανακάλυψη υπάρχει χαρά. 273
·         Θέλεις να σ’ αγαπούν γιατί δεν αγαπάς.
·         Το νόημα της ζωής  το ανακαλύπτεις μόνο όταν αναζητάς κάθε στιγμή ό,τι είναι αληθινό και το αληθινό υπάρχει μέσα στα πάντα. 284
·         Η παράδοση, η συσσώρευση εμπειριών, οι στάχτες της μνήμης είναι που γερνάνε το νου. Ο νους που αφήνει να πεθαίνουν κάθε μέρα οι εμπειρίες τού χθες  και όλες οι χαρές και οι λύπες του παρελθόντος είναι ένας νους φρέσκος, χωρίς ηλικία, αθώος. 291
·         Όταν κατανοήσουμε πλήρως τον ίδιο μας το νου, τότε ο διαχωρισμός ανάμεσα σε σκεπτόμενο και σκέψη, σε παρατηρούμενο που ανησυχεί ή φοβάται και σε παρατηρητή που προσπαθεί να το ξεπεράσει, σίγουρα εξαφανίζεται. Τότε υπάρχει μόνο η κατάσταση που είναι φόβος ή ανησυχία ή μοναξιά και όχι ο παρατηρητής τους. 322
·         Πρέπει να υπάρξει μια καινούργια κοινωνία, μια καινούργια κοινότητα ανθρώπων, οι οποίοι, παρόλο που ζουν μέσα στον κόσμο, δεν ανήκουν σ αυτόν. 324